Jak zachować spokój w czasach kryzysu?

28.02.2022Anna Mikulska

Kiedy opanowuje cię lęk, stracisz grunt pod nogami. Chcesz się pozbyć uczucia, które cię paraliżuje, ale wiesz, że tak naprawdę powinieneś stanąć z nim oko w oko, dotrzeć do jego źródła, poradzić sobie. Jak to zrobić? Jak oswoić swoje lęki i przestać żyć w strachu?

Przeanalizuj każdy scenariusz, który może się wydarzyć. Kiedy poznasz i rozpiszesz wszystkie możliwe perspektywy, a następnie oswoisz się z nimi - poczujesz się bardziej komfortowo. Najgorsze co możesz teraz zrobić, to żyć w strachu i przerażeniu przed nieznanym.

Oswój się z każdym możliwym scenariuszem, stań twarzą w twarz nawet z tym najgorszym i uświadom sobie, że istnieją w naszym życiu obszary, na które nie mamy wpływu.

Rozpisz i przeanalizuj obszary na które - MASZ WPŁYW. Być może potrzebujesz zająć się samym sobą, a może chcesz pomagać innym.

Zastanów się i ustal to sam ze sobą jak często potrzebujesz aktualizować swoje informacje na temat sytuacji na świecie. Być może potrzebujesz w każdym momencie być na bieżąco - bo wtedy czujesz się bezpiecznie i komfortowo - kiedy wiesz co się dzieje.

Jeżeli jednak napływające coraz to nowe informacje dostarczają Ci nadmiernego stresu - ogranicz je do kilku aktualizacji w ciągu dnia.

Co zrobić, aby zacząć zarządzać lękiem?

1. Naucz się odróżniać strach od niepokoju

Różnica jest znacząca. Strach to stan emocjonalny wywołany przez realne niebezpieczeństwo, podczas gdy odczuwanie niepokoju jest związane w wywoływanym obrazem, wizualizacją zagrożenia, które nie jest w tej danej chwili rzeczywistością. Niepokój jest natomiast twoim własnym dziełem. Tak, sam reżyserujesz i produkujesz swój niepokój, używając obrazów z wielu, różnych źródeł.

Skoro już to wiesz, spójrz na swój strach jak na pozytywną, instynktowną emocję, który służy Ci lojalnie, by ostrzec cię przed niebezpieczeństwem. I uświadom sobie, że jesteś w stanie kierować swoim niepokojem. Nie ma sensu skupiać się na pokazywaniu zagrożeń, których nie ma. 2. Opanuj swoje myśli

Przeanalizuj swoje myśli i sprawdź, które z nich dotyczą prawdziwych, realnych dla ciebie bezpośrednio zagrożeń. Jeśli znajdujesz się właśnie w swoim domu, siedzisz wygodnie w pokoju i przejmujesz bezpośrednią wojną w Twoim kraju, sam „wytwarzasz” swój niepokój. Twoją rzeczywistością jest w tej chwili jest to, że siedzisz w ulubionym fotelu, w bezpiecznym miejscu. Skup się na tym co tu i teraz.

Uczucie współczucia i empatii w odniesieniu do tak przerażającej sytuacji to coś innego. Możesz odczuwać współczucie dla ofiar za naszą wschodnią granicą i ich rodzin, to zrozumiałe.

Jeśli twoje myśli uciekają w stronę „niebezpiecznej”, ale obcej ci rzeczywistości, skoncentruj się na jakimś obiekcie w zasięgu twojego wzroku, przez około 10 oddechów. Zrelaksuj się. Zwróć uwagę na kolor, kształt, fakturę twojego przedmiotu. Ta najprostsza z możliwych forma medytacji pozwoli ci kontrolować swoje myśli.

spokoj

Anna Mikulska

Sales & Marketing Manager

28.02.2022

CERTYFIKATY
Konsumencki Laur Zaufania
Orły Medycyny
Przyjazna rekrutacja
Projekt współfinansowany z EFRR w ramach RPO WSL 2014-2020.
CZŁONKOSTWA
SAO
SAZ


Zaprojektowane i stworzone przez Codeverse 🚀